Ha a 2017 szilveszter estéjén megfogadtak nem élték meg a január végét sem, jobb ha tudod, nem vagy egyedül. Sőt, a nagy többség már inkább meg sem fogad semmit, a YouGov felmérése szerint a lakosság kevesebb mint  21 %-a tett valamilyen újévi fogadalmat. És ezek közül is csak negyedük tartotta be, amit megfogadott.

 

Az újévi fogadalmak jelentős hányada valamilyen “életmód- nagygenerál “ -ról szól, ilyen a fogyás,a testedzés rendszeressé tétele, leszokás a dohányzásról, új karrier célok…usw.

A túlzott reményteli optimizmus, együtt a szürreális célokkal és elvárásokkal jelentik, ha valami nem úgy néz ki elsőre, ahogyan azt elterveztük, már mehet is a levesbe.

Pszichológusok szerint több esélye van egy újévi fogadalomnak, mindennapi rutinná válni, ha lebontjuk több kisebb célra. Pontosan meghatározott, mérhető,behatárolt időintervallumú célokra.

Íme, néhány teljesíthető verzió a “Top 9” fogadalom könnyebb megtartására.

1.Leadni pár kilót

Ez az örökös első helyezett, 50 % -al vezeti a listát. Bár bizonytalan, nem egyértelmű.Leadni a kilót? Hol? Mennyit? Ha szeretnél formába jönni, először gondold át, hogyan állsz neki. A karácsonyi túlevést követő extrém-koplalós/Crash diet nem segít és mellesleg nem is trendi.

Inkább:

Légy kicsit realistább, a kilók nem fognak leolvadni egy hét alatt. Következetes tervre van szükség, olyanra amihez könnyű elköteleződni. Ne simán abban reménykedj, hogy 2019 re már a Vogue címlapján pózolsz majd, légy proaktív és tervezz el minden mozzanatot. A fülakupunktúrás addiktológia ( heti 2-3 kezelés + tartós tűk), és a profi dietetikus által kialakított, személyreszabott étrendterv is jó ötlet. Nagyon fontos, hogy tűzz ki dátumokat és csatolj hozzájuk célsúlyokat. Mennyivel elérhetőbbnek tűnik heti 2 kg-ot fogyni, nemde?

Ezenkívül, ajánlatos csatlakozni helyi fogyi-klubhoz, nem gondolnád elsőre, de a többi taggal sokat segíthetitek egymást, hiszen célotok ugyanaz.

A MyFitnessPal egy angol nyelvű étkezési-napló app, megkönnyíti napi kalória beviteled nyomonkövetését.

2. Rendszeresen edzeni

A Január “rekord-hónap” minden konditeremben, minthogy ilyenkor a fogadalom tevők 48 % -a pánikolva rohan megvenni az éves bérletet. Kitalálod,mennyien maradnak is aktívak ahogy telik az év? Nem sokan, annyit segítek. Többet edzeni, a második legnépszerűbb újévi fogadalom, és nem nagy meglepetésre a leghamarabb hanyagolt is. Közbe jön az élet.

Inkább:

Sok féle képpen lehet edzeni anélkül, hogy futógép/konditerem környékére kelljen menni. Van okostelefonod? Egy lépésszámláló app -ra van csak szükséged. Ezután napi 8-10 ezer lépés legyen a cél. Lift helyett válaszd a lépcsőt, szállj le a buszról egy megállóval hamarabb vagy legalább heti 1-2 alkalommal hagyd otthon a kocsit.

Kezd kicsiben. Egy héten egy hosszú séta, magadban, barátokkal, pároddal, családdal, kutyával, macskával….

A helyi műv.házba nem kell bérletet vásárolnod, akárcsak alkalmanként és fillérekért látogathatsz Zumba vagy Jóga órákra, Társastánc összejövetelekre, Karate edzésekre. Így többet mozogsz majd, és bankot sem kell robbantanod….És itt el is érkeztünk a harmadik helyezetthez

3. Spórolni (32%)

Kemény idők járnak, a költségvetés pedig még szorosabb az ünnepek után, spórolni most minimum lehetetlenségnek tűnik. Nem lehet megspórolni azt a pénzt ami nincs, ugye? Szerencsére, van azért pár okos trükk a kabátújjamban arra, hogy hosszú távon, meg tudj takarítani egy kis summát.

Hogyan:

Apró változtatások a mindennapi rutinon, például ebédet csomagolni ahelyett, hogy minden nap készételt vennél kifőzdében vagy valami puccos kávézóban, jelenthet akár plusz 5.000 forintot egy héten. Az egy évben 260.000 forint, és ez csak az ebéd.

Érdemes elgondolkodni a szupermarket váltáson is. Pénztárca barátabb bevásárló egységre váltani (nem fogok reklámozni,a kék-sárgák), egy kisebb vagyon megtakarítását hozza magával. Állíthatsz be állandó, automatikus átutalást saját megtakarítási számládra, lehet az csupán heti 2.000 forint, szépen összeadódik egy év alatt. Végül pedig : elfecséreltnek hangozhat, mégis meg kell említenem, végy egy befőttes vagy bármilyen üres küblit/margarinos dobozt és léptesd elő “apró-pénzes persellyé”, heti egyszer ürítsd bele zsebeid és pénztárcád.

4.Egészségesen táplálkozni (31%)

A karácsonyi, “rokon-látogatásnak” mentegetett, mértéktelen habzsolásokat követően, a saláta gondolata most nyilván üdvös, aztán ahogy telnek-múlnak a napok, a rendes zöldség-gyümölcs bevitel is megcsappan. Ez esetben is igaz,hogy ha kis célokat tűzünk ki magunk elé, végül táplálkozási rendünket egészében meg tudjuk változtatni, különösebb erőfeszítés nélkül.

Hogyan:

Minden nap egyél valami zöldet (nem mentolos csokit). Első dolgod legyen reggel felírni és ki is pipálhatod rögtön, ahogy megtörtént. Ugyanígy a vízzel, a cél legyen 8 pohár/nap. És húzhatod is ki egyesével, ahogy meg volt. Már egy hete csinálod ezt sikeresen? Jutalmazd meg magad hétvégén (ne étellel).

Tűzd ki célul még, hogy heti egy-két napon főzöl. Ezáltal megtervezed mit fogsz enni és nem akarsz majd rögtön a házhoz szállítós étlapokért kapkodni. Kevesebb gyors étel, chips, sültkrumplit…nem próbállak lebeszélni a csokiról, (nem is lenne tőlem hiteles) de egy teljes tábla helyett egy szelet is elég 🙂  Vegyél kis adagot a Pringles dobozból, a többit pedig tedd el,nem kell egy ülésre beinhalálni egy egész csővel.

Válts megszokott élelmiszereid egészségesebb verziójára, teljes kiőrlésű kenyérre fehér helyett vagy szénsavas kedvenceid “zéró” kiadására. Rendelj hàzhoz egyszer egy hónapban, a heti egy alkalom helyett. Ennek a pénztárcád és az érfalaid egyaránt örülnek majd.

 

………. folyt.köv. 🙂